Sverige tillåter cannabis som smärtlindring

Cannabisolja

Historiska vindar blåser i Sverige under år 2017. Cannabis och cannabisprodukter har länge varit förbjudna i landet men nu ter det sig som att den strikta drogpolicyn håller på att lätta. Läkemedelsverket har nämligen valt att gå i USA:s fotspår och delar således numera ut licenser till kroniskt sjuka människor som vill använda cannabisolja som smärtlindring.

Erkänd effektivitet

Först och främst bör det noteras att det svenska Läkemedelsverket länge har erkänt effektiviteten hos cannabis men att en propaganda ändå har rått där det har rynkats på näsan åt de individer som använder cannabis i självmedicinerande syfte. Faktum är att Läkemedelsverket för länge sedan godkände läkemedel som Sativex och Marinol, vilka innehåller syntetiska versioner av cannabisolja.

Det banbrytande med år 2017 är att Läkemedelsverket nu även godkänner en naturlig version av cannabisolja, vilken säljs i tablettform under namnet Bediol. Detta naturliga preparat anses ha en större effekt än de syntetiska versionerna men det är inte helt lätt för patienter att få licens. Man måste nämligen kunna påvisa att alla andra läkemedel har testats och att de inte biter på smärtan i en sådan grad som man kan förvänta sig.

Ryggsmärtor

Behandling med denna naturliga cannabisolja har enbart beviljats för personer med skador i ryggraden som åsamkar dem stor smärta. Till en början fick de avslag på sina ansökningar men efter cirka ett år kom upprättelsen då Läkemedelsverket accepterade ett par ansökningar. Om man själv lider av stora smärtor och önskar ansöka om denna medicinska licens så bör man vara medveten om att det enbart är läkare som kan göra ansökan. Privatpersoner kan således inte ansöka på egen hand.

Glädjande besked

För en stor skara människor var denna licens ett glädjande besked. I Sverige finns det en stor skara människor som idag ses som kriminella i lagens ögon då de använder cannabis för att lindra kroniska smärtor. Det här är människor som lever med ständig värk och som söker allsköns vägar för att lindra denna plåga. För många är det just cannabis som har blivit räddningen och de ser med ilska på hur drogpolitik har kommit att försämra deras livssituation. Säkerligen skulle många hellre köpa sin smärtlindring genom den svenska staten än genom att bege sig ut på mörkare marknader.

Kritiska röster

Som i alla frågor finns det kritiska röster. En invändning mot Läkemedelsverket är att detta verk borde vara vetenskapligt styrt och de menar att här går Läkemedelsverket emot sina egna stadgar. Läkemedelsverket själva slår bort den uppfattningen med att säga att de har gjort en noggrann undersökning och att de helt enkelt inte kan förneka att preparatet tycks ha medicinala effekter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *